Urząd Miejski Wrocławia, po fali niezadowolenia po kwietniowym przedstawieniu nowych tras na Jagodno, wycofuje się z części autobusowych zmian. Jednocześnie uwzględnia propozycje, o których mówili mieszkańcy. Jak od 5 maja pojadą autobusy MPK Wrocław?
Już kilka minut po tym, jak 4 kwietnia mieszkańcom przedstawiono założenia zmian w kursowaniu autobusów na Jagodno, wywiązała się żywiołowa dyskusja. Zaczęło się w szkole przy ul. Asfaltowej, aby potem przenieść się głównie do mediów społecznościowych. Od tego czasu Urząd Miasta Wrocławia dostał około 250 opinii od mieszkańców i
rad osiedli.
– W odpowiedzi na te uwagi sprawdziliśmy w terenie czy propozycje mieszkańców da się wprowadzić. Następnie skorygowaliśmy, za głosem pasażerów, te elementy, które możliwe były do korekty, pozostawiając najważniejsze założenia i uwzględniając techniczne oraz organizacyjne uwarunkowania – tłumaczy w portalu Wroclaw.pl Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Trasa na Jagodno. Zaktualizowane trasy autobusów MPK To, co zmienia się
wobec pierwotnie przedstawionych propozycji tras, to pozostawienie linii
110 na obecnej trasie Iwiny Rondo/Pętla – Galeria Dominikańska. To był mocno argumentowany przez mieszkańców postulat. W związku z tym nie zostanie zlikwidowana linia
149, kursująca pomiędzy Kuźnikami a placem Grunwaldzkim, a wydłużona zostanie za to linia
148 – z Leśnicy. Natomiast z linii
N zdjęto częstotliwość 7-5-minutową w popołudniowym szczycie.
Wszystkie linie, które będą dojeżdżać za pętlę Jagodno, będą miały wjazd kieszeniowy na nową pętlę. Ma to ułatwić przesiadki między różnymi liniami. Jest jeszcze jeden pewnik. Zmiany tras linii autobusowych będą obowiązywać od poniedziałku, 5 maja.
- Linia N: Litewska – Jagodno P&R
- Linia 110: Iwiny Rondo/Pętla – Galeria Dominikańska przez Jagodno P&R
- Linia 112: Krzyki – Galeria Dominikańska
- Linia 113: Krzyki – Galeria Dominikańska
- Linia 145: Sępolno – Vivaldiego przez Jagodno P&R
- Linia 148: Leśnica – Jagodno P&R
- Linia 149: Kuźniki – Plac Grunwaldzki
- Linia 152: Tarczyński Arena (Królewiecka) – Blacharska
- Linia 310: Parafialna – Iwiny Rondo przez Jagodno P&R
- Linia 255: Sępolno – Iwiny Rondo przez Jagodno P&R
Linia N: pojedzie z pętli Litewska do dworca Wrocław Główny, a dalej od ul. Suchej zostanie przedłużona aż do nowej pętli na Jagodnie. W godzinach porannego szczytu będzie kursować co 7,5 min, a w popołudniowym szczycie, poza szczytem i w weekendy – co 15 min.
LITEWSKA – Litewska, Żmudzka (...) Piotra Skargi, Kołłątaja, Peronowa, Borowska, Sucha, Hubska, Bardzka, Buforowa, Kajdasza – JAGODNO P&R – Buforowa, Bardzka, Hubska, Sucha, Borowska, Peronowa, Kołłątaja, Piotra Skargi (...) Żmudzka, Litewska – LITEWSKA
materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Nowa trasa linii N Linia 110: ostatecznie nie zostanie połączona z linią 149. Po sprzeciwie mieszkańców będzie kursowała na dotychczasowej trasie Iwiny Rondo/Pętla – Galeria Dominikańska.
Linie 112, 113: wydłużenie trasy od pętli Dworzec Główny do pętli Galeria Dominikańska. UMW tłumaczy, że będzie to korzystna zmiana dla Wojszyc i Ołtaszyna z uwagi na zapewnienie dodatkowego połączenia z węzłem przesiadkowym w centrum miasta. “112” tak, jak dotychczas, kursować będzie co godzinę, a “113” co 15 min w dni robocze i w soboty, a w niedziele co 30 min.
Linia 145: skrócenie trasy do pętli ulicznej Vivaldiego. Zmiana ta wynika z ograniczonej przestrzeni w zatoce przystankowej przed rondem Iwiny. Autobusy będą zawracać przed ul. Kiepury. W dni robocze będzie kursować co 15 min, a w weekendy co 30 min.
Linia 148: wycofanie linii z okolic pętli Dworzec Główny przy ul. Dworcowej oraz wydłużenie od pl. Orląt Lwowskich aż do nowej pętli na Jagodnie. Częstotliwość co 15 min w dni robocze, a w soboty i niedziele co 30 min.
LEŚNICA – Płońskiego, Trzmielowicka, Średzka, Kosmonautów (...) Gubińska, Strzegomska (TAT), Robotnicza (TAT), pl. Orląt Lwowskich, Piłsudskiego, Zielińskiego, Swobodna, Sucha, Hubska, Bardzka, Buforowa, Kajdasza – JAGODNO P&R – Buforowa, Bardzka, Hubska, Sucha, Swobodna, Powstańców Śląskich, Świdnicka, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, Robotnicza (TAT), Strzegomska (TAT), Gubińska (...) Kosmonautów, Średzka, Płońskiego – LEŚNICA
materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Nowa trasa linii 148 Linia 149: pozostawienie na dotychczasowej trasie od pętli Kuźniki do pętli na placu Grunwaldzkim przez Nowy Dwór i Przedmieście Świdnickie. Częstotliwość co 30 min przez cały tydzień.
Linia 152: skierowanie ul. Kołobrzeską zamiast Hermanowską. Częstotliwość bez zmian.
Linia 310: wydłużenie trasy od pętli Vivaldiego do pętli Iwiny Rondo. Dodatkowo będzie przejeżdżać nową pętlę Jagodno. Częstotliwość bez zmian.
materiały Urzędu Miejskiego Wrocławia | Nowa trasa linii 310 Linia 255: nadal kursuje na trasie Sępolno – Iwiny Rondo z wjazdem kieszeniowym na pętlę Jagodno P&R. Częstotliwość co 60 minut przez cały tydzień.
Autobusy linii N, 110, 145, 148, 310 oraz nocnej 255 zatrzymają się na sześciu nowych przystankach: "Bardzka (cmentarz)", "Buforowa (rondo)", "Konduktorska", "Lutosławskiego" (d. Malinowskiego), "Kopycińskiego" (d. Jagodzińska) oraz Jagodno P&R.
Wrocławski magistrat informuje, że dotychczasowe elementy buspasa na ul. Buforowej zostaną zlikwidowane. Miasto nie rozbierze też obecnych przystanków przy jezdni, chociaż po 5 maja będą nieczynne. Mają jednak być ponownie wykorzystane przy budowie torowiska tramwajowego.
Na razie autobusy, do 2028 roku tramwaje Przypomnijmy, że majowe uruchomienie buspasa wzdłuż ulic Bardziej i Buforowej nie kończy tego komunikacyjnego projektu. Docelowo na Jagodno ma pojechać po tej samej infrastrukturze także tramwaj. To będzie wymagało ponownego zamknięcia buspasa.
Kilka dni temu Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty, które wpłynęły w
przetargu na projekt infrastruktury dla tramwajów oraz na poszerzenie ul. Buforowej do czterech pasów (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Miasto zamierza na ten projekt przeznaczyć niecałe 3 mln zł, ale najtańsza wynosiła 3,38 mln zł. Oznacza to, że trzeba będzie dołożyć brakujące środki lub unieważnić przetarg.
Fot. Daniel Siwak | Obecna pętla autobusowa Jagodno P&RWykonawca dokumentacji projektowej od dnia podpisania umowy będzie miał 1,5 roku na jej przygotowanie. Można przypuszczać, że nastąpi to nie wcześniej niż na koniec 2026 roku. Dopiero wówczas będzie można przystąpić do wyboru wykonawcy prac budowlanych. TAT (Trasa autobusowo-tramwajowa) ma być gotowa do końca 2028 roku.
Natomiast zdecydowanie szybciej powstaną ułatwienia dla komunikacji miejskiej na północnym odcinku ul. Bardzkiej. Trwają bowiem prace nad
wydłużeniem pasa autobusowo–tramwajowego na odcinku al. Armii Krajowej – Piękna.